söndag, januari 22, 2017

årssammanfattning 2016

jag inser att jag stretchar gränsen för antalet listinlägg man kan göra på raken i en blogg. till mitt försvar skulle det här egentligen vara ett inlägg med analoga konstnärliga bilder från kuba men det var visst något tjall med cd-skivan så det får vänta ett tag.

så i brist på bättre underhållning och i den typiska efterkälksanda som kännetecknar denna blogg kan vi väl utvärdera mitt 2016? jaaa!

det känns som att det gångna året varit ett riktigt skitår för folk (källa: min rss-feed med random bloggar), men mitt år har varit ett av de bättre på många år, tackar som frågar.

gjorde du något i år som du inte gjort tidigare?
besökte en ny världsdel. bytte jobb och fick helt nya arbetsuppgifter. åt på fäviken. det var väl ungefär det.
havana, cuba | december 2016 Åre and Fäviken
åre and fäviken

höll du några av dina nyårslöften?
jag hade två nyårslöften inför 2016. det ena höll jag, nämligen att byta jobb. det andra är hemligt men det får jag helt enkelt flytta över till 2017. kanske att jag lovade att fota mer analogt också? eller var det nåt annat år jag lovade det? jaja. en rulle blev det i alla fall.
IMG_5964

har du några nya för 2017?
ja, vi har det där hemliga nyårslöftet. det andra kanske blir att damma av friidrotten som jag så sturskt skrev om i ett tidigare inlägg. eller i alla fall våga utsätta kroppen för större utmaningar.

och kanske det ständiga att fota mer analogt? utöver det självklara, som att bilderna får ett helt annat djup och att man helt enkelt får lita mer på slumpen för ett bra resultat märker jag att en analog kamera inte gör folk lika självmedvetna. den gör också mig modigare, jag märker att jag vågar fota i utsatta miljöer där jag vanligtvis inte skulle dra fram kameran. så rimligtvis borde det bidra till att mitt bildspråk utvecklas.

borde väl också nämna något om körkort eller åtminstone övningsköra. men det känns så otroligt tråkigt att behöva sätta sig i skolbänken jag nog måste samla mig nåt år till.

vilka länder besökte du?
tyskland och kuba.
havana, cuba | december 2016 Brauhaus in Rixdorf, Berlin

vilka datum kommer du att minnas?
dagen efter valet i usa den nionde november. calle jobbade på valnatten och jag bad honom skicka ett sms på morgonen när det började bli klart åt vilket håll som resultaten pekade. vid halvsextiden fick jag ett sms där det stod trump. jag avfärdade det som ett av calles skämt (den mannen har märklig humor, det kan vi prata om någon annan gång). jag kände ändå att jag ville dubbelkolla så jag surfade in på dn och läste det helt ofattbara. senare på morgonen satt jag med gråt i halsen tillsammans med mina kollegor i loungen och kollade på när trump höll sitt vinsttal och jag tror att vi alla delade känslan av overklighet.

31 maj som var min sista dag på pocket shop. 15 juni som var min första dag på nya jobbet.

vad var din största framgång 2016?
att jag fick världens roligaste jobb. på riktigt världens roligaste. dessutom med så himla härliga kollegor. det är livskvalitet. varje dag.

vad är du mest nöjd över?
se ovan.

största misstaget?
har jag redan förträngt.

vad spenderade du mest pengar på?
förutom mat, bostad och csn-lån så är det väl resan till kuba.

bästa köpet?
2016 var ett dåligt shoppingår. har tröttnat på femtiotalsklänningar och överprissatta loppisar och har för mycket prylar hemma rent allmänt. så vad sjutton handlar man då?

gjorde någonting dig riktigt glad?
mitt csn-lån är uppdelat ungefär 50/50 i lån från gamla och nya systemet. i evigheter har det känts som om lånesummorna inte har rört sig över huvudtaget. men nu i december gjorde jag min sista inbetalning på det gamla lånet och har har således 1200:- extra i månaden att röra mig med som jag inte hade förra året. en av få saker som gör en glad att man blir äldre.

vilka låtar kommer påminna om 2016?
har ju gett upp allt som är i närheten av nyproducerad musik men här finns en lista på min mest spelade musik 2016. anton ewald har skämmigt nog gått från en femteplats 2013 till en TREDJEPLATS 2016. utvecklingen går alltså bakåt i alla riktningar (om det nu ens är fysiskt möjligt).




favoritprogram på tv?
ja, det får ju bli skam dårå.

bästa boken under året?
lyssnade på lo kauppis eminenta inläsning av malin persson giolitos rättegångsdrama störst av allt. lo, vilken stjärna!

här kan du se tidigare årssammanfattningar (ber om ursäkt för diverse konstiga avstavningar och annat typ att bilderna sträckts ut och så, har att göra med de olika bloggmallarna jag haft genom åren):
2009 genom linsen januari till juni
2009 genom linsen juli till december
2010 i mobilbilder januari till juni
2010 i mobilbilder juli till november (?)
2011 januari till juli
2011 augusti till december
2012 utgick tydligen
2013 på instagram
2014: högtiderna, kulturkonsumtionen och projekten
2014: resorna, maten och prylkonsumtionen
2015 i frågor

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall